Definition af frivilligt socialt arbejde
En frivillig er en person, der yder en indsats på eget initiativ. Indsatsen er ikke lønnet
og udføres til gavn for andre end den frivillige selv eller dennes familie. Indsatsen skal endvidere være formelt organiseret. Almindelig hjælpsomhed eller
spontane handlinger kan således ikke betegnes som frivilligt socialt arbejde.
Kontaktperson
Der vælges en eller flere kontaktpersoner for den frivillige blandt medarbejderne eller lederne. Det er kontaktpersonen, der tager imod nye frivillige,
introducerer den frivillige for relevante regelsæt og herefter fungerer som den frivilliges bindeled til Holstedgaard.
Den frivilliges kontaktperson bidrager via sit arbejde til:
- at skabe et positivt arbejdsklima, hvor frivillige og medarbejdere anerkender og respekterer hinandens forskellige opgaver og roller
- at medarbejderne løbende huskes på de frivillige og de muligheder de giver
- at opsamle og dele gode historier om frivillighed og evt. bistå de frivillige i at finde frivillige
Den frivillige
Har ikke ansvar for at løse lovmæssige opgaver, men er en ekstra ressource,
der gør en forskel i brugerens liv.
Det betyder, at medarbejderne løser opgaver nedfældet i lovgivningen, fx lov om
social service, og har ansvaret for at opgaverne løses på en måde, der svarer til
brugerens rettigheder og i overensstemmelse med de til enhver tid gældende
kvalitetsstandarder for Handicap og Psykiatri.
De frivillige udfører opgaver, hvortil der ikke kræves visitation og registreringer.
Frivillige vil således kunne udføre opgaver, der adskiller sig medarbejdernes
serviceniveau og kvalitetsmål.
Det betyder, at:
- frivillige udfører opgaver, som ikke umiddelbart er ydelser, borgerne har
retskrav på.
- frivillige må ikke indgå som en del af skemalægningen eller normeringen.
- de fagprofessionelle har ansvar for kvalitet og kompetencer.
Borgerne
For at sikre, at brugerne oplever en god og sammenhængende hverdag, hvor alle er
bekendt med, hvad der forventes, aftales den frivilliges indsats og opgaver i
samarbejde med personalet netværk og ud fra den frivilliges egne kompetencer, ønsker og interesser. Brugerne inddrages ligeledes ved fastlæggelsen af de frivilliges opgaver, hvor dette er muligt.
Det gode samarbejde
Et godt samarbejde mellem medarbejderne og de frivillige er en forudsætning for en
vellykket frivillig indsats. For at styrke samarbejdet og dermed skabe en
samarbejdskultur, hvor både medarbejdere og frivillige har spillerum og indflydelse,
lægges der derfor vægt på, at:
- medarbejderne anerkender og respekterer, at frivillige har mulighed for at yde
en indsats, som ansatte ikke har mulighed for, specielt med hensyn til det
omsorgsmæssige.
- frivillige respekterer ansattes faglige kompetencer og arbejdsvilkår.
Introduktion og daglig sparring
Den frivillige bør modtage en grundig introduktion og sikre, at der er tilstrækkelig
støtte, opbakning og sparring.
Introduktionen tilrettelægges og varetages af den frivilliges kontaktperson.
Information omkring samarbejde og samarbejdserklæring
Inden opstart af et samarbejde med en frivillig vil der være en dialog mellem den
frivillige og ledelsen. Formålet med dialogen er at afstemme forventningerne til det at være frivillig.
Endvidere vil dialogen give kontaktpersonen et kendskab til den enkelte frivillige og et grundlag for at vurdere den enkeltes egnethed i forhold til opgaven.
I forbindelse hermed udleveres skriftlig information om samarbejdet med Holstedgaard, og den frivillige skal underskrive en samarbejdserklæring. Samarbejdserklæringen præciserer gensidige pligter og forventninger i forhold til samarbejdet.
Ledelsen opbevarer de underskrevne samarbejdserklæringer. Der udleveres
en kopi til den frivillige.
Forsikring
Frivillige er som udgangspunkt ikke omfattet af Holstedgaards arbejdsskade- eller
erhvervsansvarsforsikring, fordi der ikke foreligger et egentligt ansættelsesforhold.
Frivillige bør derfor være omfattet af deres egen ulykkes- og ansvarsforsikring.
Forsikring i forbindelse med kørsel
Når en frivillig kører i egen bil eller er blevet bedt om at køre Holstedgaard busser, dækker ansvarsforsikringen kun, hvis der sker skade på passagerer eller evt.
modpart i et færdselsuheld.
Rettigheder og pligter
Som frivillig inden for Handicap og Psykiatri har man en række rettigheder og pligter.
Frivillige er forpligtede til:
- at overholde tavshedspligten – se samarbejdserklæring
- at respektere de ansattes faglige kompetencer
- at overholde aftaler
Som frivillig har man ret til:
- at indgå i det frivillige arbejde som medmenneske – og ikke som fagperson
- at sætte dine egne grænser – en frivillig kan ikke pålægges opgaver
- at deltage i sociale aktiviteter med andre frivillige
Afslutning af samarbejdet
Både den frivillige og centret kan vælge at afslutte samarbejdet med øjeblikkelig virkning, hvis dette ønskes, men under alle omstændigheder bør der være en kort dialog omkring forløbet.
Ledelsen skal på en hensynsfuld måde varetage afvikling af
frivillige, der enten ikke trives eller ikke mestrer opgaven over for brugere eller personale.
Idékatalog – Opgaver, som frivillige kan medvirke til:
For at sikre, at brugerne oplever en god og sammenhængende hverdag, hvor alle er
bekendt med, hvad der forventes, aftales de frivilliges indsats og opgaver i
samarbejde med personalet og ud fra den frivilliges egne kompetencer, ønsker og interesser. Brugerne inddrages ligeledes ved fastlæggelsen af de frivilliges opgaver, hvor dette er muligt.
Opgaverne er inddelt i 2 kategorier:
- Sociale aktiviteter for og med brugere
- Praktiske opgaver
- Sociale aktiviteter for og med brugere
- Gåture og køreture med brugere i kørestol
- Medhjælpere ved udflugter/arrangementer
- Arrangere ture, fx til sportsarrangementer, fisketure
- Arrangere fester, julehygge o.lign.
- Spille spil med brugere
- Musik- og sangarrangementer/underholdning/caféarrangementer
- Gymnastik/motion/sportsaktiviteter, fx håndboldstævne
- Socialt samvær og besøgsvenner (drikke kaffe, hyggesnakke)
- Bagning
- Sløjd
- Foredrag/undervisning
- Fortælle historier/eventyr
- ”Kend din egn”
- Besøg af besøgshund og ejer
- Cykelture
- Avislæser
- Spisevenner
- Cafévenner
- Støtte til aktiviteter udenfor Holstedgaard
- Klubaftener
- Praktiske opgaver
- Passe caféen
- Ledsage beboere til frisør o.lign.
- Havearbejde, fx ordne køkkenhave/drivhus/blomster
- Pynte op til højtider
- Ledsagelse til indkøb – ikke håndtering af kontanter
- ”Hygge-køkkenhjælp”, når beboerne selv laver mad
- Ekstra hjælp i til højtider
- Hjælp ved åbent hus
- Computerhjælp
- Buschauffør på Husets busser
- Hjælp ved servering af eftermiddagskaffe o.lign.